perjantai 18. tammikuuta 2008

Tyhmä tyhmä Tiitiäinen

Pelkään näköjään edelleen ihmisiä, ainakin niitä tuttuja.

Tänään yksi pääsi yllättämään, pelkäämäni törmäys tapahtui niin yhtäkkiä, ettei pakomahdollisuutta jäänyt. Kävelin pahaa aavistamattomana pihatietä, polttelin tupakkaa ja mietin toisen kissani pahanhajuista hengitystä (tämä ajatus täytti oikeasti koko pääni) - ja silloin se tapahtui. Kova ääni kajautti tervehdyksen. Ja miten minä reagoin? Suustani pääsi tahaton vinkaisu ja pomppasin ilmaan. Säikäytti ihan pirusti. Vilkuilin pakokauhuisena ympärilleni, ja siinä se seisoi, hirviö. Vanha koulukaveri, yksi niistä joiden kanssa olin aikoinani hyvissä väleissä, lähes ystävä, kunnes sairastuin ja muutuin niin kammottavaksi, ettei minua enää tervehditty.

Miksi ihmeessä hän nyt sanoi hei? Koska koki sen pakolliseksi? Niinhän sitä tehdään kun kohdataan tuttuja, mutta kun me ei olla edes puhuttu viimeiseen vuoteen sanaakaan. Olisin tietysti voinut luikerrella puun taakse piiloon tai porautua maan läpi, mutta siinähän seisoin kun en halvaannukseltani mihinkään päässyt. En tiennyt mitä tuollaisessa tilanteessa pitäisi tehdä, joten sanoin hei. Sitten kipitin kiireellä pakoon ja ruoskin itseäni samalla: kuinka helvetissä minusta tuli tälläinen?? Miksen osaa käyttäytyä kuin ihminen? Teki mieli taittaa pihamännystä oksa ja piiskata itseni terassin alle. Mies olisi voinut sitten tullessaan onkia minut sieltä.

Olen yhteiskuntakelvoton, tarvitsisin lähestymiskiellon ihmisiin. Näin vältyttäisiin samankaltaisilta tilanteilta. Miksi ihmisestä tulee masentuessaan näin pelokas, miksi vanhat tutut pelottavat? Olen törmännyt tähän samaan ilmiöön muidenkin masentuneiden/ahdistuneiden kohdalla. Onko se juju siinä, kun tutut tunsivat sen entisen ihmisen, sen joka harrasti ja kävi töissä? Onko se häpeää omasta tilanteestaan, sairaudestaan? Vaikka eihän masennus ole itseaiheutettua.

Töissä voidaan kyllä hyvinkin ilmoittaa koko henkilökunnalle, että X:ltä on juuri leikattu rintasyöpä, hän jää sairaslomalle. Työkaverit ovat myötätuntoisia ja tukevat sairasta. Mutta entäs jos ilmotettaisiin, että X jää nyt töistä pois vakavan masennuksen takia? Suurin osa ei uskaltaisi sanoa tai tehdä mitään, X:ää karsastettaisiin ja mietittäisiin mikä ihme sillä nyt pimahti, sillähän on mies lapset ja puutarha, mitä vaikeaa sen elämässä muka on? Joku ennakkoluuloton saattaisi käydä sanomassa muutaman lohduttavan kommentin, saman kokenut ymmärtäisi täysin.

Voi luoja tätä maailmaa. Voisi luulla, että nykyään ollaan avarakatseisia ja mielenterveysongelmatkin ovat nyt niin tapetilla että huh sentään. Mutta sitten kun se mielenvikainen onkin tuttu - se on ihan eri juttu.

Näillä mennään, hyvää viikonloppua.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei Tiitiäinen


Sä kirjoitit tän kaiken niin tyhjentävästi ja valaisevasti, että taidan oman kirjoituksen sijaan linkittää ihmiset tänne, jos siis haluaisin joskus mainita itse tästä kipeästä aiheesta.

Eipä mulla muuta, koska tosiaan sanoit jo kaiken.

Lykkyä tykö ja kasvakoot takaraivoosi silmät, että välttyisit tulevaisuudessa yllätyksiltä. Mä olen harkinnut joskus pikkuperuutuspeiliä silmälaseihin, mutta sithän mua vasta hulluna pidettäisiinkin.

- Johannes -

ipi kirjoitti...

Piti vielä tännekin kommentoida :) Minä jäin sairaslomalle määräaikaisesta työstä. Kaikille kyselijöille kerroin oikean syyn. Toiset ottivat asian tosi hyvin. Toiset ovat ihan ihmeissään. Jälkeenpäin olen kuitenkin kuullut pelkkää positiivista palautetta suoruudestani. Kenenkään ei tarvinnut miettiä tietääkö tuo tai tuo oikean syyn, mitä saa sanoa ja kenelle. Itse oikeastaan yllätyin miten vähän se muutti kenenkään suhtautumista minuun.
Valitettavasti kaikkialla ei ole asiat yhtä hyvin. Esim. äitini ei osaa vieläkään suhtautua mitenkään siihen, että olen vakavasti masentunut.

Anonyymi kirjoitti...

Minä kerroin aikoinaan työpisteeni työntekijöille, heitä on minun lisäkseni neljä, että minulla on keskivaikea masennus. Yksi meni täysin lukkoon ja poistui paikalta. Muut kolme olivat hyvin ystävällisiä ja sanoivat olevansa helpottuneita, että saivat tietää, mistä on kysymys.

Tiitiäinen kirjoitti...

Itse en vieläkään tiedä, miksi työkaverit luulivat minun lähteneen sairaalaan ja jäävän töistä pois. Ehkä väsymyksen, ehkä lievän masennuksen. Ei ne oikeaa syytä tiedä eikä koskaan saakaan tietää, jos se minusta riippuu.

Mutta hyvä, jos olette törmänneet näihin ymmärrykseltään keskimääräistä fiksumpiin ihmisiin. Luojan kiitos sellaisia on.

Minä tyttö tykkään kärjistää ;)