lauantai 22. joulukuuta 2007

There is nothing more for me

Kävelin tunnin yksin pimeässä. En osannut päättää mihin suuntaan menisin joten kävelin tietä edestakaisin. En nähnyt ketään. Jos olisin nähnyt, olisin hypännyt syliin ja pyytänyt viemään minut pois. Sitten hain auton ja ajelin tunnin ympäri tyhjää keskustaa. Ihan sama, menköön bensaa, en pystynyt tulemaan kotiin. Kävin kerran pihassa ja peruutin pois. En halua olla kuten äitini ja pilata toisen joulua, en halua että J näkee punaiset silmäni, hermostuneen kävelyni, hakkaavan sydämeni. Joskus luulen, että minulla on rytmihäiriö. Kun ahdistus nousee kurkkuun, sydän alkaa takoa hulluna kylkiluuvankilassaan. Pakko minun oli lopulta tulla tänne.

En haluaisi itkeä. En haluaisi vetäytyä peiton alle enkä täristä. Jos olisin yksin ottaisin niin monta pilleriä, että nukkuisin tammikuuhun asti. En tiedä mistä tämä tyhjyys tulee. Täällä ei ole mitään. On niin hiljaista. En pysty katsomaan mihinkään, sillä silmät eivät suostu näkemään, kaikki näyttää epäselvältä. Iho on koko ajan kananlihalla, vaikka ei palele. Ihan kuin sattuisi joka paikkaan. Ei tee mieli syödä mitään. En pysty katsomaan jääkaappiin, siellä odottaa ruokaa, jota olisi voinut olla mukava syödä jouluna. Jos en olisi ollut näin tuskainen.

Äiti yrittää niistää minut. Se imee voimani, se syöttää pieniä vihjeitä, se on marttyyrien kuningas, minun pitäisi lohduttaa sitä, miksi olen niin itsekäs, kamala lapsi! Äiti hyvä, minä en ole se aikuinen, se olet sinä, muistatkos? Älä kaada huoliaisi minun taakkaani, se käy taas liian painavaksi. Älä tee lapsillesi tätä, se on väärin, ihan oikeasti. Mutta kun minä sanon siitä sinulle, sinä muserrat minut entistä pienemmäksi. Nitistä vaan, tallaa ja hiero kengällä sammuksiin. Sitä varten minä olen olemassa sinun mielestäsi. Oma tytär on hyvä syntisäkki.

Miksi en ostanut sitä paperiveistä? Katselin sitä, otin jo käteenikin. Se olisi sopinut jouluun, punainen. Mutta minä laitoin sen takaisin hyllyyn. Nyt kadun.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei!
Olisiko sinulla jotain puhelinnumeroa, johon voisit nyt soittaa? Joku yleinen auttava numero? Terveyskeskuksen päivystys (on auttanut minua muutaman kerran)? Turvakoti, jos jaksat heille vähän runoilla? Tai voisiko sinne osastolle soittaa, jossa olet joskus ollut? Jos ei muuta niin 112, kerrot asian ja pyydät ambulanssin hakemaan.
Mielestäni sinä tarvitset nyt jonkun ihmisen lähellesi ja apua ahdistukseen.
Yritin kovasti miettiä, mikä olisi minua auttanut vastaavassa tilanteessa, mutta anteeksi etten nyt tämän kummempaa keksinyt.
Halaus sinulle! Hae apua!

Tiitiäinen kirjoitti...

Kiitos inna, ihanaa kun jaksat huolehtia. Tuo saattoi kuulostaa sarkastiselta, mutta ei ole sitä :) Kyllä minä teen jotain jos olo käy ihan sietämättömäksi, soitan vaikka terapeutilleni, tiedän että voin soittaa hänelle milloin vain.

Minulla on onneksi J, en ole ihan yksin tässä. Ollaan puhuttu paljon, se helpottaa. Tämä olo on lähinnä sellaista tyhjää ja mitään sanomatonta. Tapasin eilen ystäväni ja tiedän että hänkin on kaikesta huolimatta lähelläni, jos tarvitsen apua.

Kyllä minä tästä joulusta selviän. Tammikuussa pääsen jo terapeutin luokse ja psykiatrille.

Rauhallista ja lämmintä joulua sinulle :)

Anonyymi kirjoitti...

Ihana kuulla, olin jo huolissani.
Rauhallista ja lämmintä joulua sinulle!

Inna