perjantai 30. toukokuuta 2008

I make myself sick

Tämä alkaa mennä jo vähän yli. Tämä läskiahdistus. Koska hätkähdän aamuöisin hereille, enkä saa enää unta, aloitan ahdistelun heti aamutuimaan. Saatan sovittaa kymmentä eri paitaa ja toppia, mahdollisia housuvalintoja ja tuhahdella vihaisesti joka ikiselle uudelle peilikuvalleni. Mikään ei näytä hyvältä, ei edes hyväksyttävältä. Tai no vähiten hyväksyttävältä. Kun näyttäisi edes siltä, että kehtaisi lähteä ulos. Tai sinne kauppaan.

En voi ymmärtää miksi pieninkin ihokurttu tai väärin laskeutuva paidan helma saa minut hysteerikseksi, ihan raivohulluksi. Revin tukkaa ja tuherran itkua. Jokaisen vaatekappaleen pitäisi istua täydellisesti, laskostua täydellisesti, olla täydellisen kokoinen, näyttää täydellisen sopivalta - olla simppelisti kerta kaikkisen täydellinen. Mutta luulen, ettei mikään vaate voi näyttää hyvältä niin kauan, kun ihmistorso niiden alla on mielestäni syntisen ruma. Ja se ahdistaa, ahdistaa ihan sietämättömän paljon. Ja koska näen itse ne kaikki pienimmätkin virheet, arvelen myös toisten näkevän ne. Jos tarkemmin ajattelen, en itse jaksa välittää jos jollakulla pursuaa vähän ylimääräistä jonkin vaatteen reunan yli, joten voisin aivan hyvin ajatella toisten suhtautuvan yhtä "välinpitämättömästi" minun virheisiini. Mutta kun en vain voi. Koska pelkään, että joku nauraa minulle, että joku ajattelee mitä minä tuo nyt oikein yrittää, onkohan se ollut pukeutuvinaan kauniisti, buah hah. Voi arg arg ja arg.

Hiljalleen minussa on tapahtunut kahtiajakautuminen: on pää ja muu ruumis. Pää on yhtä kuin minä, ja ruumis on jotain erillistä. Tuollainen inhottava osa, joka roikkuu minusta. Se en voi olla minä, en missään nimessä. En halua olla se. Enkä aio olla se. Mietin vain voinkohan minä joskus olla myös ruumiini, sitten kun olen tarpeeksi laiha. En vain tiedä koska olen "tarpeeksi laiha". Tänään sain oikein kehuja keventyneestä olemuksestani ja niistä innostuneena ajattelin hetken, että olenkin ehkä ihan ok, mutta sitten luin lehdestä pienen jutun joka suisti kottikärryni taas ojaan. Lehdessä minua viisi senttiä pitempi ja viisi kiloa painavampi nainen rankattiin ihan lääkärin toimesta sairaalloisen lihavaksi. Jeah, great, kiitti vaan. Täytyy myöntää että hetkeksi hämmennyin, sillä en ole pitänyt itseäni enää mitenkään sairaalloisen lihavana, lihavana kylläkin. Tämä taas oli hämmentävä ajatus, sillä minähän pidän itseäni maailman suurimpana mammuttina. Ja sitten oli neiti ihan huuli pyöreänä.

Näkyykö peilistä sairaalloisen lihava tyttö? Painanko minä enää sairaalloisen paljon? Jotenkin tämä kaavio on mielestäni sekava. Kuka on oikeassa, voinko luottaa yleisiin ihannepainotaulukoihin vaikka niissä ei huomioida ikää eikä yleistä ruumiinrakennetta? Vai onko tämä minun oma pieni porsaan reikäni, johon uskon? Että ehkä ne taulukot eivät päde kaikkiin samalla tavalla? Raskaaseen luustoon vetoaa moni, minä en, mutta tiedostan sen etten ole koskaan ollut millään tavalla siro, hento tai pieni. Pituudeltani olen pieni, muodoltani pyöreä. Menee totaalisesti pää sekaisin. Aloin pohtia, josko voisin tavata jonkun asiantuntijan, joka osaisi kertoa minulle mikä on juuri sopiva ihannepaino minulle, huomioiden minun ruumiinrakenteeni ja muut mahdolliset vaikuttavat tekijät. Se helpottaisi varmasti oloani. Voisin tarrautua siihen tietoon kuin hukkuva pelastajan käteen.

Huomata saattaa, että pää meinaa poksahtaa. Ja kaikki ihan vain siksi, että olen tehnyt kehostani pakkomielteen. Ihan kuin sitä rääkkäämällä voisin pyyhkiä pöydän ja aloittaa alusta. Tämän projektin lopussa ei vain välttämättä ole alkua.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Älä samastu kehoosi, et ole keho. Mutta koska mulla on ollut ihan sama kausi, ymmärrän tuon tuskan. =/

Mutta ne painoindeksit ja taulukot saisi heittää hevonhumppaan! Niiden mukaan minulla on lievä ylipaino, vaikka kaikki pitävät minua tosi hoikkana ja joistain vaatteista menee koko 36, joten...!! 36 ehkä on vähä tiukka, 38 sopiva, mutta ei 38:n koolla voi olla ylipainoa! En käy enää vaa'alla, lopetin sen ajat sitten, koska ahdistuin numeroista. Peili ja vaatteet kertoo missä mennään.

Jokaisella on oma ruumiinrakenteensa. Emme ole venäläisiä gasellisääriä! =D Olen jostain lukenut, että raskaita luita ei ole olemassakaan, en sitten tiedä. Mutta koskaan ei ole omasta mielestään tarpeeksi laiha, aina löytää jotain korjattavaa, kun sille tielle lähtee.

Oletko puhunut terppasi kanssa tästä asiasta?

Anonyymi kirjoitti...

Mun mielestä keventyneestä ulkonäöstä saadut kehut voi kääntyä itseään vastaan, jos ne tulkitsee väärin: "enkö kelpaakaan sellaisena kuin olin?" "vasta nytkö kelpaan?" Se on loputon suo, sillä jos kelpaaminen perustuu johonkin tuollaiseen, ei voi koskaan olla varma. Sen kun pitäisi olla vain niin, että kelpaa juuri sellaisena kuin on ilman mitään ehtoja.

Anonyymi kirjoitti...

Hei, löysin tällaisen linkin: http://bddinfo.blogspot.com/

Tunnistan itseäni tuossa paljon! Olisikohan tuosta apua? Varsinkin Turku-aikoinan olin täysin neuroottinen ja vieläkin mulla on se, että on pakko näyttää täydelliseltä kun tapaan esim. kavereita ja hoitajaa. Laittaudun huolella ja peilaan jatkuvasti. No, nykyään myös tykkään katsella itseäni peilistä, heh, narsku!, mutta myös siis varmistaakseni ettei mikään ole mennyt yhtäkkiä pilalle. Hullua...

Anonyymi kirjoitti...

Kotiinsa linnoittautuminen periaatteella "te ette voi satuttaa minua, koska minä satutan itseäni jo valmiiksi paljon pahemmin" ei ole hyvä idea. Kukaan ei voi pitää itsestään, ellei ensin anna itselleen lupaa olla olemassa, vikoineen päivineen.

Entä, jos sen sijaan, että mietit kuinka hirveä olet, miettisitkin, millainen ihminen haluaisit olla? Minulla tämä ajatuskulku meni näin:

Aluksi totesin, että haluaisin olla hoikka, eikä minun tarvitsisi hävetä kun rupean puuskuttamaan punaisena portaissa siinä vaiheessa, kun muut eivät edes näytä hengästyneen.

Sitten katselin, mitä ne ihmiset tekevät, joiden kaltainen halusin olla. Huomasin, että energisiä, itseensä tyytyväisiä ihmisiä näki paljon lenkillä ja kuntosalilla. Kaupungilla shoppailemassa olleet kauniit ihmiset valittivat aina sovituskopissa jotain. Heillä oli mielestään liian lihava takamus, koska se ei mahtunut sovitettavaan vaatteeseen. Eli vika oli heissä, ei väärässä koossa tai huonossa leikkauksessa.

Tämän jälkeen totesin, että jos haluan alkaa pitää kropastani, minun pitää alkaa pitää huolta siitä. Ostin ja pyysin lahjaksi vaatteet, joissa koin näyttäväni tarpeeksi urheilulliselta, jotta kukaan ei ihmettelisi puuskutustani tai punaista naamaani. Lisäksi aloin syömään kolmen tunnin välein: aamupala, ruoka, iltapäivätee (sisältää yleensä jotain makeaa), iltaruoka, iltapala (jotain hyvää). Kun lisäksi nukkuu hyvin, mieliala pysyy korkeammalla kuin jos laiminlöisi näitä kaikkia.

Myönnän kyllä, että minun kohdallani rytmiin pääsemiseksi tarvittiin viikko suljetulla. Ehkä samanlainen loma tekisi hyvää sinullekin. Oletko keskustellut tällaisesta mahdollisuudesta lääkärin kanssa?

Tiitiäinen kirjoitti...

marina: Viime kesänä suljetulla oli yksi tyttö, jolla diagnosoitiin bdd. Sen enempää hän ei kertonut, enkä kyllä löytänyt hänestä yhtäkään silmiin pistävää "virhettä", josta hän voisi olla huolissaan. Ihminen näkee itsessään kaikkea, mitä muut eivät näe. Myönnän.

Saima: Toi on ihan totta, joskus toisten ilahtuneet kommentit pistävät ajattelemaan millainen hirvitys minä sitten ennen olin, jos nyt vasta näytän sopivalta. Terppa viimeksi sanoi, että kun ihminen on sinut sisimmänsä kanssa, niin silloin itsetunto tavallaan korjaantuu itsestään ja ulkonäkökin alkaa tuntua ihan sopivalta. Paitsi että kyllähän meistä jokainen keksii aina jotain valitettavaa, se on meidän naisten tauti.

rampamieli: Joskus musta tuntuu että olet terapeutti tai psykologi..osaat sanoa juuri niitä tärkeitä asioita. Viimeksi helmikuussa opettelin suljetulla oikeaa rytmiä pari viikkoa, ja nyt äskettäin lääkäri sanoi että jos ei ala syöminen onnistua, täytyy lähtä osastolle taas "katkaisuhoitoon". Yleensä kuulema lyhyt katkaisu omista tappavista ruokarituaaleista auttaa bulimiapotilaita kohti normaalimpaa syömistä. En ollut suostuvainen, sillä en millään haluaisi nyt lähteä sairaalaan lojumaan, viime kesä meni ovien takana ja nyt tekisi mieli pitkästä aikaa elää.

Hmm, outoa että todella käytin sanoja "bulimiapotilas" ja "elää"!