maanantai 25. elokuuta 2008

Diagnoosi: vakava frustraatio

Pakko saada jotain tekemistä, ihan pakko. Tänään olen herännyt, hoitanut yhden asian, palannut kotiin ja olen vieläkin täällä. Tuhat tuskaista tuntia! Olisin tietysti voinut lähteä johonkin, niin, sen olisin voinut tehdä. Mutta kun en jaksanut ja nyt se tuntuu liian myöhäiseltä, ei enää viitsi lähteä mihinkään. Varsinkaan kun ei ole seuraa, ei ketään kenelle soittaa ja ehdottaa yökahveja.

Nukuin. Luin kirjaa, joka on kyllä tosi hyvä mutta kirja kuin kirja alkaa puuduttaa sadan sivun jälkeen. Istuin koneella. Pureskelin hapankorppua. Valmistin yhden pasta-aterian pussista, joita terapeuttini auliisti lahjoitti minulle kaapistaan kun ei mukamas itse käytä niitä. Oikeasti se tietää, ettei minulla ole taaskaan kuun viimeisellä viikolla rahaa ostaa ruokaa. Tunnen itseni ahneeksi paskiaiseksi, mutta otan mieluusti avustukset vastaan. Otan, vaikka almut saavatkin olon tuntumaan entistä kurjemmalta kansalaiselta. Sen jälkeen olen vaientanut vatsan kurnintaa kymmenellä tupakalla, joihin ei missään nimessä olisi varaa. Ihme kyllä sitä käteistä löytyy aina tupakka-askin verran vaikka missä vararikossa rypisi. Iltaa kohden olen järsinyt taas pöydänjalkaa, viskellyt sohvatyynyjä (sohvatyynyjen lentoliikenne vilkastuu kummasti kun turhaudun) ja heijannut itseäni pienessä mytyssä olohuoneen (asun kyllä edelleen yksiössä, vain isossa sellaisessa) kutittavalla matolla. Diagnosoin itselleni pahan frustraation.

Olkoon olo vaikka kuinka ketku ja onneton, olkoon ahdistus rajaton ja vitutus mittaamaton, väsymys pohjaton ja elämä kerta kaikkiaan elämätön - tarvitsen töitä. Ihan mitä vain mikä vie ajatukset pois tästä koko karmeudesta. Nyt minulla ei ole mitään muuta, kuin aikaa miettiä ettei minulla ole mitään. Tiedän etten ole elämääni tyytyväinen sittenkään, kun mahdollinen työharjoittelu minulle suodaan (ehkä vasta joskus tulevina kuukausina, arg!), mutta onpahan sitten ainakin yksi valittamisen aihe vähemmän. Sitten pääsen joksikin tunniksi pois kotoa hyvällä syyllä, tapaan toisia ihmisiä vaikka taatusti haluankin enimmän osan ajasta latoa niitä pinoon, onhan ne silti sosiaalisia olentoja ja näin ollen pääsen luomaan sosiaalisia kontakteja, joita hoitajani niin kovasti minulle tahtovat. Se on sitä normaaliutta kuulkaas. Kas kun en itse tiennytkään, on se hyvä että on ihan ammattilaisia tällaisia tietoiskuja varten. Jaiks, antakaa anteeksi näsäviisauteni! Olen tosiaan turhautunut.

Mutta riipivä totuus on se, että huomenna odottaa ihan samanlainen päivä. Yksi päivä, jonka voisi ihan hyvin skipata, koska se ei tarjoa minulle mitään muuta kuin tyhjää minuutista toiseen. Keskiviikon ohjelmakin näyttää samalta, hmm, torstain myös, ja kas, perjantainakaan ei mitään! Lauantai - tyhjää täynnä, sunnuntai - ihan sama. Ensi viikkoa tuntuu pahalta edes ajatella..Ampukaa alas. En tiedä mitä tekemistä keksisin, varsinkaan kun en yhden vaivan takia nyt voi maratonia vetää tai suuria reissuja käydä heittämään. Eikä ole sitä rahaakaan. Arg. Arg. Arg.

Oikeasti, ideoita otetaan taas kerran vastaan. Mitä voisin tehdä, mitä muut kaltaiseni tekevät näinä tyhjinä päivinä? Näinä päivinä kun masennuksen taso ei hivo koomatilaa, mutta energisyyskään ei ole huipussaan. Eli normipäivä melkeinpä. Olen kai jo vieraantunut normaalista elämästä, kun en tiedä mitä siinä kuuluu/voi tehdä.

Tässä pieni iltamiete alá Haloo Helsinki!

"Varmaa, mikäpä täällä olis varmaa, paitsi se että pitää jatkaa, vaikka se tuntuis vaikealta"

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Moi!
Mä sairaslomalla pakotin itteni ulos. Kävelin. Vaikka en aina jaksanu paljon "korttelin kiertoa" kummempaa, niin se autto. Oli jotain tekemistä ja edes vähäksi aikaa menin pois neljän seinän sisältä... Ihmisten ilmoille en uskaltanu mennä. Kirjasto oli kauhistus. Ja kauppa. Jossain vaiheessa osasin jo nauttia siitä kävelystä. Se ei ollukaan enää pakkokävelyä. :)
Lopulta kun sain jotain oikeesti tehtyä, luin kirjojakin (kirjastosta lainattuja kevyitä) ja sitte suunnittelin ite neuleen ja neuloin sitä...
Ei mulla mitään maailmoja syleilevää ratkasua ole. Vain omia kokemuksia.

Anonyymi kirjoitti...

Jos töitä haluat ja heti, niin ala ihmeessä tehdä keikkatöitä! Henkilöstövuokrausfirmoja on ties kuinka paljon.

Tiitiäinen kirjoitti...

hanna: neulominen olisi kyllä kivaa..lankojakin on jätesäkillinen käyttämättä..hyvä idea! Voisihan sitä vaikka vääntää ihan perussukat. Eilen yöllä kävelin suutuspäissäni postilaatikolle ja takaisin, huikeat 200m. Mutta kävelin kuitenkin.

ano: en tiedä pystynkö vielä ihan noin oikeisiin töihin ja häpeän jo samalla kun sanon tuon..takana on yli vuosi sairaslomaa, siksi odottelen kiltisti työharjoittelua. Sen voi räätälöidä kunnon mukaan. En halua mitenkään selitellä miksi en tee oikeita töitä, mutta selitän näköjään kuitenkin.

Anonyymi kirjoitti...

mä taittelen paperia - suurinpiirtein aina kun istun alas ja jonkinkaanlaista paperia on käsillä. Mainokset käy, sanomalehdet käy - välillä tunnen itseni tuhlaajaksi kun nappaan täysin valkoista kopiopaperia käsiini. Tämä "intohimo" alkoi siitä, kun lainasin kirjastosta origami-kirjan...

Anonyymi kirjoitti...

Älä vaan mitään epäsäännöllisiä osa-aikatöitä rupea tekemään ellet halua saada raha-asioitasi ja tukia ihan sekaisin! Kokemusta on...

Mietin just miten mä saan päiväni kulumaan mut en oikein osaa sanoa! Aika menee nopeeta, tylsää ei oo. Kotityöt, linnut, teatteritreenit, netti, lukeminen, asioiden hoitaminen jne. Kaverit... Ei mitään erikoista. Ja töitä en kaipaa! =)