lauantai 9. elokuuta 2008

Asiasta kukkaruukkuun

Voiko ihminen vetää muutamassa tunnissa puoli pussillista palaleipiä, puoli pakettia kalkkunaleikettä, puolikkaan kurkun, tonnikalaa (kaiken lisäksi öljysellaista!), viinirypäleitä plus tuoremehua ja pepsi maxia? Voi näköjään. Ja hirveä nälkä on vieläkin. Enkä oksentanut. Massiivisesta ähkystä huolimatta yritän vastustaa kiusausta tyhjentää vatsa jälleen littanaksi, koska tiedän että kun kerran sallin sen itselleni, on kovin helppo liukua takaisin siihen kierteeseen. Ihan sama juttu viiltelyn kanssa, yhden viillon jälkeen tuntuu että kaksi menee siinä samassa, kolmesta tulee vain vihaiseksi ja sen jälkeen tuholla ei enää olekaan niin väliä. Antaa palaa vaan. Asiasta puheen ollen, en edes muista milloin olen viimeksi leikellyt tai raapinut tai poltellut itseäni! Aika hyvää edistystä. Kai tässä on jotain opittu pahan olon sietämisestä. Nyt vain välttelen oksennushinkua. Ainakin vielä, toivottavasti se menee pian ohi.

Mutta miksi söin noin paljon. Mielenkiintoista. Vatsa sanoo vahvasti että tahtoo tahtoo, hirrrmuinen nälkä. Yritän selittää itselleni, että minulla on ihan oikeasti näläntunne, en syö pelkästää syömisen takia. Mutta tiedostan myös sen, että saatan hyvinkin helposti onnistua huijaamaan itseäni. Olen aina syöpötellyt lohdukseni ja kääntänyt sen sujuvasti mielessäni oikeaksi näläksi. Nykyään vain tiedostan äärimmäisen tarkasti, kuinka jokainen kalori muuttuu rasvaksi ihoni alla.

Asiasta tuhanteen: kauppareissut ovat alkaneet ahdistaa ihan todella, kun joutuu koko ajan laskemaan mielessään ostosten hintaa ja jännittämään silti riittääkö rahat kassalla (useamminkin kuin kerran olen joutunut nolona karsimaan ostoksiani kassaneidin kanssa), lisäksi en osaa millään päättää mitä voisin syödä ilman maximaalisia omantunnontuskia, mutta pahinta on nykyään kävellä kohti kaupan liukuovia ja nähdä laseista heijastuva kuvajaiseni. Oikeasti pelkään sitä hetkeä, juuri sitä hetkeä kun puolen hehtaarin takapuoleni ilmestyy löllymään askelteni tahdissa. Alan panikoida kun mietin että kaikki ihmiset näkevät tuon järkytyksen, olen kävelevä kammotus, minun pitäisi todellakin saada ulkonaliikkumiskielto. Tuntuu ihan oikeasti, että olemukseni varmasti oksettaa ihmisiä. Ne miettivät, että mitä tuokin syöttöporsas ostaa lisää ruokaa kun vararavintoa löytyy takapuolesta vaikka koko talveksi. Tiedän että nämä ovat omia kuvitelmiani, eikä niihin pitäisi uskoa, mutta ne ovat minulle ihan pirun todellisia.

Olen miettinyt ihan vakavissani kehonkuvaani. Voinko olla oikeasti niin lihava kuin koen ja näen olevani? Vaatekoko kertoo muuta, olen kutistunut koosta 44-46 kokoon 36-38. Toppia ostaessani (rakastan halpoja perustoppeja, niitä löytyy joka värissä!) alan automaattisesti etsiä suurinta kokoa. Onneksi olen oppinut nykyään sovittamaan vaatteet ennen ostoa (ihan oikeasti joskus rahatilanteen ollessa parempi saatoin ostaa vaatteet arvioimalla koon vain silmämääräisesti), sillä muuten kantaisin kotiin jättiläispaitoja. En millään suostu uskomaan, että jopa M-koon paita voi olla iso. Että ihan oikeasti mahdun S-kokoon. Siis näillä läskeillä! Kuulostaa tekopyhältä itsekehulta, mutten ihan oikeasti näe peilissä mitään normaalipainoista ihmistä. Olen lukenut kehonkuvan vääristymisestä, mutta en tiedä voinko panna tämän sen piikkiin. Jotenkin tämä ei vain mene jakeluun.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Voi kai sitä noin "paljon" syödä. Minusta tuo ei ole paljon, sillä eihän siinä ole mitään ns. kunnollista pääruokaa. Siksi sulla varmaan on vieläkin nälkä.

Minä ostan kaupasta aina samat ruuat/tarvikkeet, siten rahat riittää. Paitsi nyt, kun olen ostellut muutakin syötävää kuin aina sitä samaa... Nostan ruokarahat kuuksi etukäteen kirjekuoreen kotiin, 30e viikossa saisin käyttää. Ei riitä useinkaan,siksi olenkin pulassa. Ja ruoka on niin kallista nykyään.

Anonyymi kirjoitti...

yleensä jos laihtuu kauhean nopeasti tai tiedostamatta, ei pää pysy mukana omassa nykyisessä koossa.

muistan vain kun painoin 40 kiloa tein h&m:N tilausta. merkistsin värit, ja koot ylös. äiti katsoi kieroon kun olin tilannut kaikki mekkoni kokoon 38. en vain itse pysynyt mukana laihdutuksesta vaan olin aina se sama läski kuin silloin ennen. sen hyväksyminen oli vaikeaa. mutta kai sen jossain vaiheessa jo tajusi kun ne 38 kokoiset vaatteet roikkuivat yllä...

Anonyymi kirjoitti...

nyt tuli väärä osoite tuone sarakkeeseen, sori, korjaan siis.

Tiitiäinen kirjoitti...

marina: ruoka on ihan törkeän kallista! Minä olen yrittänyt varata viikon ruokiin 25€, käyn maanantaina kaupassa ja kitkuttelen loppuviikkoon asti. Olen usein perjantaisin halukas viemään äidin autolla kauppaan, sillä saatan saada ujutettua muutaman ostoksen hänen kärryynsä..

Se ärsyttää melkein eniten, kun kana on niin kallista. En syö punaista lihaa ollenkaan, en myöskään kalaa tai kananmunia. Koska kana menee alas, se olisi oikein sopiva lisä ruokavalioon. Mutta ennemmin minun kannattaa syödä soijaa ja papuja, sillä niihin riittää rahat. Alan kyllästyä samoihin mössöihin..pakastevihannekset ovat aika pop, niitä saa pienellä rahalla.

lilja sofia: on jotenkin tosi ahdistavaa kun ei ymmärrä omaa kokoaan. Normalisoituukohan minun oma näkemykseni kehostani koskaan? En haluaisi "nähdä itseäni väärin" lopun ikääni. Olisi mahtavaa olla sopusoinnussa oman kehon kanssa. Huoh.