maanantai 8. syyskuuta 2008

You´ll be sorry when I´m gone

Huh, viimeinkin se kauan odotettu terapiatunti oli. Jo viikon tauko tuntuu nyt liian pitkältä, kun ei ole ketään muuta kenelle puhua. Mutta olipa rankka käynti, rankempi kuin pitkään aikaan. Yleensä minulla on tapana puhua hyvin tunteettomasti ongelmistani ja todeta vain etten jaksa elää juuri nyt. Tänään terapeutti puuttuikin juuri tuohon. Hän pamautti päin näköä, että on epäillyt jo pitkään minun dissosioivan. Tämä ei vielä kertonut minulle juuri mitään. Sana dissosiaatiohäiriö kuulosti kylläkin tutummalta. Terapeutti kertoi kyseisestä häiriöstä yleisesti ja kehotti minua hakemaan siitä lisätietoa. Hän halusi minun lukevan lisää myös traumaterapiasta, vaikka olen siitä jo yhden opuksen selannutkin. Selvä. Sen tein.

Mitä enemmän luin, sitä enemmän jähmetyin. Tuntui kuin olisin pudonnut pudonnut ja pudonnut, uponnut pehmeään samettiseen utuun ja nukahtanut. Tunnistan itseni niistä artikkeleista joita luin. Mieleeni välähti useita lauseita, joita olen kuullut omasta suustani. Viimeksi tänään. Sillä, kutsutaanko sitä dissosiaatiohäiriöksi vai miksi tahansa, ei ole väliä. Sillä on, että voin ymmärtää itseäni taas hieman enemmän. En jaksa ryhtyä erittelemään sen tarkemmin mikä kaikki liittyy tuohon, vaikka tekisi mieli. Tekisi mieli paneutua aiheeseen tarkasti ja tehdä kenties tärkeitä löytöjä itsestäni ja havaintoja toiminnastani. Nyt en pysty. En voi. En vielä.

Ainoa tällä hetkellä merkityksellinen tieto on se, että minulla on sittenkin "oikeus" olla tällainen. Olen hävennyt aina hankaluuttani (eli mielenterveysongelmiani), koska olen ajatellut ettei minulla ole päteviä syitä kärsiä näin paljon. Olen ajatellut ettei minulla pitäisi olla valittamista, koska en ole koskaan kokenyt yhtä pahaa kuin jotkut. Minua ei ole pahoinpidelty, ei käytetty hyväksi, vanhempani eivät ole alkoholisteja. Sellaisten perheiden lapsilla on mielestäni selkeä syy voida huonosti, toisin kuin minulla joka tulen ns. hyvästä, varakkaasta perheestä.

Sitten eteeni lyödään tieto, että emotionaalinen laiminlyönti johtaa yhtä pahoihin vaikeuksiin kuin aiemmin mainitsemani syyt. Ja minun pitäisi uskoa tämä. Näenhän minä sen itsessäni, mutta tässä kohtaa minä ilmeisesti sitten dissosioin: en osaa yhdistää sitä minää, joka koki sen kaiken lapsena tähän nykyiseen minään. Mietin usein, olenko minä todella elänyt tämän elämän. Se tuntuu ihan järjenvastaiselta. Oma elämä, kun sitä katsoo taaksepäin.

Joudun tänään toimittamaan erästä asiaa äidille. Haluaisin jo viimein sanoa hänelle, että meidän ei pidä olla kavereita. Että meidän ei pidä raastaa toisiamme hengiltä. Että hän ei saa kaataa huoliaan niskaani. Että minä tarvitsen apua, minä olen se lapsi, ja jos hän haluaa kerran olla elämässäni, antakoon tukea. On kammottavaa kun odotan edelleenkin, että äiti huomaisi minut. On hirveää kun turva on periaatteessa olemassa, muttei koskaan läsnä. En osaa lakata odottamasta ja toivomasta, että äiti pystyisi joskus katsomaan peiliin ja näkemään itsensä ja minut erillisinä.

Haluaisin olla julma ja sanoa, että katsopas nyt äiti oikein tarkkaan mitä tyttärestäsi tuli: epätäydellinen ongelmavyyhti. Ja että kuulepas äiti, se ei johdu mistään mystisestä sairaudesta joka vain iski minuun yhtäkkiä. Että sinulla äiti on iso osuus tässä pelissä. Johtuukon osa sairaudesta, osa ties mistä, mutta niillä eväillä minä olen tähän elämään ponnistanut jotka teiltä sain. Etpä tainnut jaksaa kummoisia herkkuja eväsrasiaani pakata. Ja tässä minä nyt räpistelen, edelleen sinun käytössäsi päivästä toiseen, vaikka olen hukkua koko ajan.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei Tiitiäinen,


Lähdin etsimään netistä tietoa dissosiaatiohäiriöstä ja löysin tällaiset mielenkiintoiset sivut:

http://koti.welho.com/marhalla/index1.html

En sentään pudonnut ja pudonnut noitä lukiessani, mutta tuntui kuin oireeni saisivat jotain tolkkua. Hitto. Mun pitää ottaa tästä kans selvää.

Tein ko. sivuilta löytyvän SDQ-20 -testin. Sain 56 pojoa. Suuntaa antava tietenkin. Löysin muualta netistä hiukan tietoa pistemäärän merkityksestä. 40 pojolla saa jo diagnoosin dissosiaatiohäiriöstä.

No, tää on tällaista pohdintaa ja tiedän että sitä hädässään etsii vastauksia kaikkialta, mutta mun olemista tuntuis näin alustavasti selittävän onnistuneesti määrittelemätön dissosiaatiohäiriö. Sen verran moninaisia ainakin mun oireet tuntuvat olevan.

Ei sun tartteis ajatella, ettei sulla ole mitään syytä sairauteesi, koska jatkuva henkinen laiminlyönti on aivan yhtä pahaa kuin fyysinenkin, kenties pahempaakin, koska silloin saattaa puuttua turvallisuus, hyväksyntä jne kokonaan eli saattaa jäädä kokonaan vaille positiivista palautetta.

Vaikka oletkin sairastanut pitkään, niin sulla ei ole mitään kiirettä syöksyä tämän aiheen kimppuun. Pikkuhiljaa eteenpäin.

Halaus

- Johannes -

Anonyymi kirjoitti...

Munkin terapeutti sanoi ihan aluksi, että oon kuin verhon takana. Luulen että hän tarkoitti sitä, että mun oli vaikea olla läsnä ja se vaikeus oikeastaan jatkuu vieläkin johtuen osittain hänen persoonastaan. Jotenkin kait suojaudun vahvoja ihmisia vastaan sillä että "lähden pois". Toisten tyyppisten kanssa ei tätä ongelmaa tule.

En tiedä onko tämä jotain samaa kuin dissosiointi. Miten sulla se ilmenee?

Tiitiäinen kirjoitti...

Johannes: kiitos taas kommentista, jotenkin lohdutti.

Mistä löydän sen testin? Olin etsivinäni koko sivuston, muttei osunut silmään.

saima: palaan dissosiointiin kun saan selviteltyä sitä itselleni enemmän :) tänäänkään ei riitä rahkeet..

Anonyymi kirjoitti...

Hei Tiitiäinen,

Mielenkiintoiset sivut, mutta aika sekavat. Testi löytyy:

http://koti.welho.com/marhalla/D_ruumiillisten_dissosiaatio-oireiden_arviointilista.html

Mä en valitettavasti laittanut muistiin pisteiden arviointiartikkelia, joka oli kyllä kansa hieman vaikeaselkoinen kun oli enkunkielinen tieteellinen artikkeli. Mut se 40 pojoa oli rajapyykkinä ja siellä todettiin, että testi on useissa tutkimuksissa päteväksi todettu. Mutta muistutettiin myös, että terapeutti / lääkäri tekee aina sen lopullisen diagnoosin.